Interview Rilke Eyckermans


SOMS KOMEN DROMEN UIT !


Plaats reactie
MyTime17
Super Sterposter
Berichten: 5131
Lid geworden op: 08-08-2010 01:22

Interview Rilke Eyckermans

Bericht door MyTime17 » 05-01-2011 21:46

Toen ik bij BAFF als vrijwilliger mocht werken hebben we ooit eens een kans gekregen om de acteurs die ook bij BAFF waren te mogen interviewen. Ik heb die kans toen gegrepen en heb een interview mogen doen met Rilke en Jef Hoogmartens. Was een leuk gesprek en toffe mensen :)
<3 Lily <3
<3 20.06.2011 <3

<3 Lyana <3
<3 15.03.2013 <3

Ponkie
Super Sterposter
Berichten: 7019
Lid geworden op: 28-06-2010 22:41

Bericht door Ponkie » 05-01-2011 21:47

je kunt het hier nog eens posten he
Steun Vroedvrouwen voor Ecuador www.vvevzw.tk

Lotteke
Forumverslaafde
Berichten: 16872
Lid geworden op: 29-06-2010 19:51

Bericht door Lotteke » 05-01-2011 21:48

echt he, wil het wel lezen!
"Wat is nu juist het verschil tussen mannen en vrouwen, niet hun uiterlijk, niet hun interesse, maar de manier waarop ze met wasgoed omgaan."

MyTime17
Super Sterposter
Berichten: 5131
Lid geworden op: 08-08-2010 01:22

Bericht door MyTime17 » 05-01-2011 21:50

Hier is het interview


1. Hoe ben je in het wereldje van het theater beland?

Jef: Mijn vader was amateur acteur en mijn nonkel was professionele acteur. Het zat dus een beetje in de familie waardoor ik wat meer geïnteresseerd was. Toen ik 15 jaar was, ben ik in Leuven gaan studeren. Naast mijn gewone vakken kreeg ik ook vakken die allemaal met theater te maken had. Toen ik afgestudeerd was in het middelbaar ben ik naar Maastricht gaan studeren en daar ben ik in 2006 afgestudeerd.
Rilke: Toen ik 8 was, zag mijn oma dat ik graag toneel deed. Ze heeft me toen ingeschreven in het kindervreugd theater. Later heb ik ook meegespeeld in filmserie ‘s. Ik ben net als Jef gaan verder studeren, in Antwerpen, en daar zit ik nog steeds.

2. Rilke, we hebben je aan het werk gezien op tv, in Sara. Doe je nu liever tv werk of toch liever theater?

Rilke: Dat is een moeilijke vraag. Het is namelijk niet te vergelijken, omdat het niks met elkaar te maken heeft. Maar als ik dan toch moet kiezen dan gaat mijn voorkeur naar het theater.

3. Hebben jullie na Levin Sketch nog rollen?

Jef: Voorlopig is dit het enigste dat ik doe.
Rilke: Ik heb hierna nog geen rollen.

4. Hoe is Levin Sketch ontstaan?

Rilke en Jef: Levin Sketch is werd in het Herbreeuws geschreven door dejoodse schrijver Hanoch Levin. Jaren later werd de tekst naar het Frans vertaald. De voorstelling werd toen gespeeld in Parijs. Daarna is het vertaald naar het Nederlands en is het via via terecht gekomen bij BAFF. Wij hebben daar enkele sketches uitgenomen die we nu gaan spelen.

5. Waar gaat Levin Sketch eigenlijk over?
Rilke: Levin Sketch bestaat uit allemaal verschillende stukken en is dus niet echt een toneelstuk. Wij hebben ongeveer 10 sketches uit het hele script gekozen.

6. Wat vonden jullie van de toneelstukken en monologen dat tot nu toe hier zijn gespeeld in BAFF?

Rilke: Ik vond het monologenfestival goed. Het was een leuk concept om daarna nog na te praten over het stuk. De overige toneelstukken vond ik één voor één goed gespeeld en gebracht.
Jef: Ik heb niet echt veel gezien, zowel niet van de toneelstukken als van de monologen. Maar wat ik wel gezien heb vond ik goed. Ik vind de ideeën van BAFF wel goed. Ze zijn op zoek naar iets om zich te onderscheiden van anderen gezelschappen.

7. Momenteel loopt er hier in BAFF een project om jongeren warm te maken voor het theater, wat vinden jullie hiervan?

Jef: Ik vind het goed om jongeren warm te maken voor toneel. Maar het is wel een moeilijk proces, want jongeren zijn meer in andere dinges geïnteresseerd dan toneel.
Rilke: ik vind het positief dat BAFF jongeren probeert warm te maken voor toneel. BAFF staat open voor verschillende groepen, van jong tot oud.

8. Er worden hier toneelstukken gemaakt op nivaeu voor volwassenen. Wat zouden jullie ervan vinden als BAFF een toneelstuk op niveau van jongeren maakt?

Rilke en Jef: Het is moeilijk om een stuk te maken dat op niveau gelijk staat met jongeren.
Jef: Ik geloof er ook niet echt in om zo’n toneelstuk te maken. Als je dat zou doen dan zal het plotseling kinderlijk zijn en dan geef je het gevoel aan jongeren dat je met ze spot. Je mag jongeren ook niet onderschatten. Een deel van de jongeren zijn nu meer volwassener dan vroeger. Jongeren vinden nu eenmaal volwassen dingen veel aantrekkelijker. Zelf ging ik vroeger naar toneelstukken kijken dat echt voor volwassenen gemaakt was. Je moet jongeren erbij betrekken. Je moet zelf denken wat je ervan kan maken van het toneelstuk.
Rilke: Ik vind het moeilijk om zo’n toneelstuk te maken. HETPALEIS in Antwerpen maakt toneelstukken op niveau van volwassenen maar toch ook voor jongeren.

9. Vrijdag starten jullie met de première van Levin Sketch, de zaal is uitverkocht. Brengt dat extra zenuwen mee?

Rilke: Ik heb niet echt zenuwen, ook al is de zaal uitverkocht. Zelfs tijdens de repetities voel ik geen zenuwen.
Jef: Ik zal het moeilijker vinden als er maar 5 personen in de zaal zouden zitten in plaats dat de hele zaal is uitverkocht. Ik speel ook voor het eerst in België en ik vind het dan ook leuk dat de zaal is uitverkocht.

10. Momenteel zit België, en natuurlijk niet alleen ons land, in een crisis. Ondervinden jullie dat zelf?

Jef: Persoonlijk ondervind ik daar niks van. Ik weet wel dat er een crisis is, maar nee, ik heb daar niet echt last van.
Rilke: Zelf ondervind ik er ook niks van, maar wel in de naaste omgeving bij de familie. Ook tijdens de repetities ondervinden we daar niks van. We spelen nu met een aantal al 4 à 5 maanden samen en daar ondervinden we niets van.

11. Jef, je zei al dat dit de eerste keer is dat je in België speelt, dat je vooral in Nederland hebt gespeeld. Ondervind je verschillen tussen België en Nederland?

Jef: Momenteel heb ik nog geen verschillen ontdekt. Ik denk dat ze me eerder zullen opvallen als ik hier een maand speel dan pas. Wel is het dat ik in Nederland bij een gezelschap was en dat ik in België vrij ben.

12. Nog een laatste vraagje: Als jullie de kans zouden krijgen om een vaste job te hebben, zouden jullie kans dan grijpen of blijven jullie bij het theater?
Rilke: Ik zou bij het theater blijven.
Jef: Ik zou ook bij het theater blijven. Je wist op voorhand dat dit niet echt vast was, daar heb je ook voor gekozen.

Bedankt voor het interview en ik wens jullie veel succes vrijdag met de première en met levin sketch.
<3 Lily <3
<3 20.06.2011 <3

<3 Lyana <3
<3 15.03.2013 <3

MyTime17
Super Sterposter
Berichten: 5131
Lid geworden op: 08-08-2010 01:22

Bericht door MyTime17 » 05-01-2011 21:51

Ponkie schreef:je kunt het hier nog eens posten he
Heb het net gepost, was effe puzzelen :P
Van Steve Geerts post ik ook maar natuurlijk bij de LL cast :)
<3 Lily <3
<3 20.06.2011 <3

<3 Lyana <3
<3 15.03.2013 <3

Lotteke
Forumverslaafde
Berichten: 16872
Lid geworden op: 29-06-2010 19:51

Bericht door Lotteke » 05-01-2011 21:53

merci!!!!!!!!!!!!!
"Wat is nu juist het verschil tussen mannen en vrouwen, niet hun uiterlijk, niet hun interesse, maar de manier waarop ze met wasgoed omgaan."

sam
Super Ere Sterposter
Berichten: 9484
Lid geworden op: 12-06-2010 19:42

Bericht door sam » 05-01-2011 21:54

amai leuk interview!!!

MyTime17
Super Sterposter
Berichten: 5131
Lid geworden op: 08-08-2010 01:22

Bericht door MyTime17 » 05-01-2011 21:56

Bedankt,
Zelf ben ik ook wel blij met het interview :)
<3 Lily <3
<3 20.06.2011 <3

<3 Lyana <3
<3 15.03.2013 <3

Plaats reactie